Monday, January 26, 2015

ESP Shaklee Bukan GMO Biasa

ESP Shaklee Bukan Soya GMO Biasa


Ramai yang masih tidak tahu tentang GMO vs NON GMO.Padahal isu ini sudah hangat diperdebatkan di peringkat antarabangsa.Longgokan produk GMI dipasaran bebas dijual tanpa dilabel.


GMO7


Apakah Makna GMO?

GMO bermaksud " Genetically Modified Organisma" . Ia biasanya merujuk kepada makanan yang telah diubah suai genetiknya atas sebab-sebab yang tidak berkaitan dengan kesihatan atau makanan. Untuk mengenal makanan GMO ini , atau turut dikenali sebagai GE atau juga istilah seperti genetik diubah / ubahsuai secara genetik atau juga secara genetik bertambah baik untuk makanan ini , namun kebanyakkannya ia tidak dinyatakan dalam setiap makanan yang sedang dijual di pasaran.

Antara Contoh makanan GMO adalah 

1. Tomato dengan jangka hayat segar yang lebih lama 


2.Padi golden rice dengan kandungan vitamin yang lebih tinggi
3.Jagung yang rasanya lebih manis

4.Ayam yang disuntik untuk mempercepatkan tumbesarannya


5.Sayuran seperti sawi
6.Kacang Soya 

Apakah Kesan Produk GMO Pada Manusia?

1. Meningkatkan risiko alergik terhadap makanan
2. Meningkatkan paras toksin dalam badan manusia
3.Merendahkan nilai nutrisi makanan
4.Punca kegagalan fungsi Antibiotik " Antibiotik Resistence "




Syukur diberi kesedaran awal tentang ini. Inilah sebab yang kuat untuk saya memilih Energizing Soy Protein Shaklee sebagai sumber protein kami sekeluarga.

ESP Shaklee membekalkan tenaga dengan protein berasaskan tumbuhan yang berkualiti tinggi. Kandungan rendah lemak bukan GMO (Genetically Modified Organism) iaitu tidak merubah kandungan genetik organismanya, dan lengkap dengan protein yang mengandungi sembilan asid amino penting ini sesuai untuk seisi keluarga. 

Bagi setiap satu hidangan Energizing Soy Protein Shaklee memberikan kandungan14 gram soya protein yang diperlukan oleh badan yang sihat. Bagaimana saya pasti yang ESP Shaklee adalah NON GMO ? 


Jelas sekali tertulis di canister ESP Shaklee

ESP 

Shaklee menggunakan Identity Preservation Program (IPP) untuk memastikan kacang soya yang dihasilkan bebas daripada sebarang perubahan genetik daripada benih hingga kepada pengeluarannya.

 Kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.


Apakah yang dimaksudkan dengan  Identity Preservation Program (IPP)? Untuk mendapatkan hasil yang terbaik dan berkualiti, kita perlu melakukan sesuatu dengan yang terbaik. 
Dalam konteks nutrisi, Proses Pensijilan Tersendiri yang dikenali sebagai Identity Preservation Program (IPP) adalah satu proses atau sistem untuk mengekalkan pengasingan dan mendokumenkan identiti sesuatu produk. Dalam bahasa mudahnya, untuk memastikan genetik sesuatu biji-bijian atau produk makanan itu tidak diubah suai (Non-GMO).  


Contohnya, jika ia perlukan 9 bulan untuk matang sebelum dituai maka 9 bulanlah masa yang Shaklee peruntukkan. Ia tidak akan diberi apa-apa bahan kimia untuk mempercepatkan kematangannya. Jadi proses penanaman soya untuk Shaklee adalah secara semulajadi dan tiada any intervention.

Ia diproses dengan air, bukan alkohol dan diproses dengan suhu rendah.

Oleh sebab itu lah yang menjadikan ESP – Soy Protein Isolate Powder, ini adalah Protein Non-GMO yang lengkap dengan semua Asid Amino Perlu ianya adalah merupakan sumber protein soya terbaik kerana soya yg digunakan oleh Shaklee tidak diubah suai secara genetik. 

Jadi, kita tak perlu risau lagi kerana ESP Shaklee hanya diekstrak dari kacang soya non-GMO yang telah melalui proses pensijilan tersendiri.


Sumber :
1. Buku Nutrisi Shaklee
2. Website http://www.shaklee.com.my/



# Untuk tempahan dan mendapatkan khidmat konsultasi boleh hubungi saya di snow_drop_daisy@yahoo.com @ 019-2682582


# Segala testimoni / penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendianose apa jua penyakit.Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.




See Good Be Good Do Good
Salam Sayang
Ibu Auni Ardini
JajaHamzah

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Di atas Komen Anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...