Wednesday, January 28, 2015

Selulit

Selulit.. Arrrgghhhhh.. ngeri kan.

Jom kita study SELULIT ini sikit, sebelum saya syorkan cara - cara untuk atasi & suplemen yang patut kita ambil untuk mengurangkan / mengatasi masalah selulit ini .


Selulit adalah kumpulan lemak yang mudah terjadi pada lengan dan perut. Ia juga boleh mengakibatkan garis-garis kulit pecah yang selalu terjadi pada bahagian punggung/peha. Ia berlaku disebabkan pengumpulan toksin yang memusnahkan  struktur kollagen dan elastin pada lapisan kulit dan juga membuatkan pengaliran darah menjadi kurang efisen. Selulit juga dikaitkan dengan pertambahan berat badan dan fungsi metabolik seperti, banyak makan, tidak bersenam, hormon tiroid yang tidak aktif dan alahan pada makanan. Memakan makanan berkalori secara berlebihan adalah penyebab utama pembentukan selulit.


Pertambahan berat pada bahagian bawah tubuh disebabkan oleh kelemahan kitaran darah. Masalah kitaran darah sangat biasa di kalangan wanita dan ditandai dengan rasa sejuk tangan dan sejuk kaki. Ia terjadi kerana merokok, keturunan, tekanan dan pengambilan kaffein. Di sesetengah bahagian selulit terbentuk, ia seakan ‘tersumbat(blockage). Misalnya di kawasan pinggul. Senaman memiliki impak kecil untuk menyingkirkan lebihan lemak itu. Diet pula membuat berat badan seseorang susut tetapi tidak untuk bahagian tersumbat itu.


Taburan lemak pada tubuh wanita dan lelaki juga berbeza-beza (sex-specific fat distribution). Secara purata, perempuan lebih banyak lemak dan ia ditunjukkan menerusi “gynoid pattern collection, iaitu tertumpu di paha, punggung, pinggul dan dada. Lelaki pula, lemak terbentuk di android pattern collection yang tertumpu di perut dan dada.








Bagaimana Selulit Boleh Terjadi :


1) Memakan makanan pedas juga berpengaruh terhadap pembentukan selulit kerana toksin yang dihasilkan berkumpul dalam kelenjar lemak.


2) Tekanan dan kurang rehat, menyebabkan kelenjar turut tertekan, lalu menghalang kelancaran pembuangan bahan tidak diperlukan tubuh.

3) Pengambilan lebihan makanan seperti gula, mentega, lemak haiwan dan garam

4) Terjadinya perubahan hormon seperti estrogen yang merupakan salah satu sebab timbulnya selulit

5) Pengambilan kafein yang banyak dan duduk lama di kerusi menyebabkan aliran darah tidak lancar dan memudahkan penghasilan selulit.

6) Faktor fizikal ini terjadi apabila adanya perubahan pada lapisan lemak di bawah kulit 

7) Berdiri terlalu lama, berat badan yang bertambah (obesiti) dan tidak melakukan senaman 
Beberapa wanita mengalami masalah selulit di kulitnya. Walaupun selulit sering muncul di bagian kulit yang tersembunyi, tetap saja membuat wanita tidak percayakan pada diri sendiri. Oleh itu akaum wanita harus lah berhati-hati dengan makanan tertentu yang dapat menyebabkan selulit. Walaupun selulit tidak bahaya dari segi kesihaatan tetapi selulit tetap nampak tidak cantik pada kaum wanita yang boleh menyebabkan seseorang itu merasa malu atau rendah diri.





Di mana nak tengok selulit ni?
Haaa biasanya di bahagian peha, lengan, betis.. ada lah beberapa part di tubuh kita yang lain



Tips Untuk Mengatasi Selulit 





boleh view website ini http://info-kesihatan-terkini.blogspot.com/2014/05/apa-itu-selulit.html  if nak tahu lebih lanjut mengenai selulit ini .



Produk Shaklee yang di cadangkan untuk masalah selulit adalah:

ESP

ESP ni protein, yg mana dia memberi tenaga dan Protein ni di simpan dalam otot-otot badan kita dan ia BAIKI TISU SEL BADAN kita, dan inilah yg menyebabkan selulit berkurangan. Protein juga lancarkan pengaliran oksigen melalui darah sekaligus meningkatkan sistem imunisasi badan kita



Vitamin C ( ada bioflavonoid)
Meransang pembentukan kolagen yang ada dalam badan. Kolagen sangat penting kerana ia menghalang otot jadi lembik. Kandungan bioflavonoid membantu memperkuat dinding pembuluh kapiler.



Vitamin E
Ianya sebagai antioksida, memerangkap radikal bebas yang terdapat dalam tubuh dan melancarkan peredaran darah. Ia juga membantu meningkatkan keanjalan salur darah.



Carotomax
Dapat memperbaharui sel dan membantu mengurangkan penyakit kulit seperti psoriasis, senile plaque, kulit kering, jerawat.

Berminat dengan produk shaklee untuk masalah selulit anda?






# Untuk tempahan dan mendapatkan khidmat konsultasi boleh hubungi saya di snow_drop_daisy@yahoo.com @ 019-2682582


# Segala testimoni / penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendianose apa jua penyakit.Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.




See Good Be Good Do Good
Salam Sayang
Ibu Auni Ardini
JajaHamzah


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Di atas Komen Anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...